Prace domowe – edukacja wczesnoszkolna
KLASA III
1. Proszę codziennie głośno czytać kolejne teksty z nowego Podręcznika - cz.4. oraz utrwalać tabliczkę mnożenia i dzielenia do 100 (np. minutówki, przepytywanie rodzinne).
2. Po dokończeniu sprawdzianu końcowego w Ćwiczeniach – cz.3 należy systematycznie uzupełniać zaznaczone zadania z cz.4, dbając o poprawność i staranność pisma (korzystajcie ze „Słowników ortograficznych”, także internetowych). Dalsze zadania z cz.5 będą podane później.
3. W międzyczasie proszę powtarzać swoje wiersze do recytacji (Joanny Kulmowej), utrwalać rozdane role na akademię ekologiczną i słowa piosenki: „Ochroń Ziemię” oraz czytać kolejno wypożyczone lektury, zaczynając od najkrótszych. Konkursy i akademie mogą być przełożone.
4. Dodatkowo zalecam wykonywanie wyszukanych w Internecie testów z podanych lektur oraz matematycznych, np. „Kangurek-Maluch”. W przypadku braku dostępu do kolejnych kilku lektur z podanej listy (głównie uczniowie przygotowujący się do konkursu, ale bardzo polecam wszystkim) z pomocą starszego rodzeństwa lub Rodziców możecie skorzystać z podanych linków do internetowych tekstów, audiobooków lub testów: (W wyszukiwarce Google wpisujemy lub wklejamy kolejno hasła:)
- Portal lektury.gov.pl (z „Programu lektur Szk. Podst. kl. I-III” można pobrać e-book w PDF – „Królowa śniegu” Andersena) lub baśnie Andersena Królowa śniegu audiobook
- ROMAN PISARSKI O PSIE, KTÓRY JEŹDZIŁ KOLEJĄ - PDF lub O psie, który jeździł koleją lektura klasa 3 Czytam z Mamą ... (audiobook)
- Karolcia audiobook , Karolcia - bajka audio mp3 (audiobook) do słuchania
- O Lechu i Białym Orle (M. Orłoń) - Treść - Język polski ... ,Rozwiąż test
Marian Orłoń: O Lechu i Białym Orle
Zmęczona była już drużyna Lecha. Tyle to już dnie wędrówki mieli za sobą i tyle przebyli ziem… Zliczyć nie można tego. Szli tak, by znaleźć miejsce na założenie grodu, by znaleźć ziemię, na którą sprowadzą żony i dzieci, aby osiąść tu na zawsze. Odpoczywali właśnie po kolejnym męczącym dniu wędrówki. Część wojów legła w cieniu rozłożystych dębów, część poiła strudzone konie, część przygotowywała jadło na wieczerzę. Od rozpalonych ognisk szedł zapach dymu i pieczonego mięsiwa.
Lech stał na skraju puszczy, wodził wzrokiem po rozciągającej się przed nim równinie i zamyślił się głęboko. Może wspominał braci: Czecha i Rusa, z którymi rozstał się niedawno? Oni również poszli szukać sposobnego miejsca na osiedlenie. A może wracał myślami do ziemi, z której wyszli, w której pozostawili swoich współplemieńców? A może rozważał, czy by nie osiąść właśnie tu, na tej równinie, na skraju puszczy? Przecież puszcza w zwierzynę bogata, ziemia zda się urodzaj zapowiadać, a jeziora rybę wszelaką obiecuję Ale ziemi, na której mają się rodzić ich dzieci i wnuki nie wybiera się pochopnie. To jest ziemia na zawsze. Może więc są ziemie piękniejsze, bogatsze, bezpieczniejsze?
Myślał, być może, nad tym Lech wodząc wzrokiem po równinie i bezchmurnym niebie. Nagle ptak nieznany pojawił się nad jego głową. Połyskiwał bielą szeroko rozpostartych skrzydeł. Potem zatoczył łuk nad wiekowym dębem, rosnącym na skraju puszczy, na niewielkim wzgórzu. Lech zaciekawiony ptakiem i jego dziwnym lotem, zbliżył się do drzewa i ujrzał na nim gniazdo wielkie i wychylające się z niego główki białych piskląt. Otwarte dziobki prosił o pokarm. Białopióry ptak przysiadł na skraju gniazda i troskliwie je karmił. Ożywił się nagle Lech, rozchmurzyło się jego czoło i gromkim głosem wojów do siebie przywołał. A gdy przy nim stanęli, powiedział:
- Tu zostaniemy. Tu będzie nasze gniazdo, A ten biały ptak, karmiący pisklęta – naszym znakiem. A gród, który tu zbudujemy, Gniezdnem nazwiemy.
Ucieszyli się wojowie, że zakończyła się ich uciążliwa wędrówka, że miejsca swego doszli i głośnym okrzykiem postanowienie Lecha poparli. I w ten oto sposób biały orzeł stał się ptakiem królewskim na ziemi Lecha i tak doszło do powstania pierwszego grodu, później Gnieznem zwanego.
Marian Orłoń
Frag. „Legendy i Podania Polskie”
Pamiętajcie o zdrowym odpoczynku i odżywianiu!
Monika Dudek